В Україні триває робота щодо вдосконалення пенсійної системи. Настав час впровадження накопичувального рівню загальнообовязкового державного пенсійного страхування, оптимізації механізму виплати пенсій за роботу у шкідливих умовах. Саме цьому було присвячено чергове засідання Координаційного центру з питань здійснення пенсійної реформи, яке відбулося в Міністерстві праці і соціальної політики України. В засіданні взяли участь представники цього Міністерства, Пенсійного фонду України, Державної комісії щодо цінних паперів і фондового ринку, Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, представники інших міністерств і відомств, наукові працівники. Які ж теми були пріоритетними під час обговорення на засіданні? Про це розповідає начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області Анатолій СОЛОВЙОВ. В результаті реформування пенсійна система України матиме три рівні. В перший - солідарний - всі працюючі обов'язково сплачують страхові внески. Ці кошти використовуються на здійснення поточних виплат пенсіонерам і формують право працівників на одержання в майбутньому пенсій за віком.
Третій рівень - це добровільна участь громадян в системі недержавного пенсійного забезпечення за допомогою укладання відповідних угод з недержавними пенсійними фондами. Перший і третій рівні вже діють в Україні. Сьогодні досвід їх створення необхідно використати для впровадження другого - накопичувального - рівня. Він, зокрема, передбачає, що страховий внесок працюючих громадян до Пенсійного фонду буде ділитися.Більша його частина далі надходитиме до солідарної пенсійної системи. Менша ж, яка юридично буде вважатися особистою власністю працівника, - до Накопичувального фонду. А далі - інвестуватися у економіку з метою одержання прибутку, який теж буде вважатися власністю працівника. Із коштів, зібраних упродовж трудового життя в Накопичувальному фонді, громадянин одержуватиме виплати, які стануть її додатковою пенсією. У разі її смерті, кошти із Накопичувального фонду переходять до спадкоємців.
- А як це буде закріплено законодавчо?
-На виконання відповідного доручення Кабінету Міністрів України до 1 грудня 2006 року в уряд має надійти законопроект про впровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Тому на засіданні Координаційного центру обговорювалися положення цього законопроекту, умови, необхідні для його успішної реалізації. Як підкреслила заступниця міністра праці і соціальної політики Олена Гаряча, принциповими в законопректі є, наприклад, питання, якого розміру страхові внески необхідно перераховувати до Накопичувального фонду, відразу чи поступово, протягом кількох років, встановлювати граничну його величину. Накопичувальний фонд формуватиметься за рахунок тих коштів, які до нинішнього часу надходять до солідарної пенсійної системи, а отже, з утворенням фонду вона втратить відповідну кількість надходжень. Тому в законопроекті необхідно чітко визначити джерела і механізми компенсації цих втрат, щоб майбутні пенсіонери не формували свої виплати за рахунок пенсіонерів сьогоднішніх.
- Яким має бути розмір страхового внеску до Накопичувального фонду?
- Для того, щоб завдяки участі в Накопичувальному фонді мати істотне доповнення до пенсії із солідарної системи, розмір страхового внеску має бути доволі значним. А оскільки він буде платитися із заробітної платні, необхідно забезпечити відповідне підвищення останньої. Бюджетники зможуть розраховувати на можливості державної скарбниці. Решта ж працівників будуть покладатися на роботодавців, які повинні будуть збільшити фонд оплати праці. В цілому ж, йдеться про необхідність передбачити перерозподіл страхових внесків між роботодавцями і застрахованими особами з урахуванням сплати страхових внесків найманими працівниками до Накопичувального фонду. За інформацією Олени Гарячої, демографічна ситуація в країні складається таким чином (передбачається, що 2010 року навантаження на одного працюючого складатиме 0,9 пенсіонера, а 2015-му - вже 0,93), що незабаром один працюючий в Україні повинен бути за рахунок своїх внесків утримувати одного пенсіонера). Тому накопичувальну систему необхідно впровадити до 1 січня 2009 року. Імовірно, це станеться на рік раніше. Адже, за даними наукових досліджень, Накопичувальний фонд в Україні має почати діяти одночасно з впровадженням єдиного соціального внеску.
Що ж стосується віку громадян, які обов'язково мусять брати участь в накопичувальній системі, то з моменту створення Накопичувального фонду планується, що вік не перевищуватиме 40 років для чоловіків і жінок. Адже особи віком за 40 до часу виходу на пенсію вже просто не встигнуть накопичити кошти, які б дозволили їм одержати істотну добавку до солідарної пенсії. Можливо, цим громадянам буде надано право брати участь в накопичувальній системі на добровільних засадах. (Як вважає Олена Василівна Гаряча, впровадження накопичувальної системи актуалізує сьогодні питання підвищення пенсійного віку для жінок. Зараз вони виходять на пенсію на п'ять років раніше за чоловіків, а отже, у них на стільки ж років менше часу для внесків. Тому за умови однакової зарплати жінки матимуть менший розмір пенсії (а це вже дискримінація за статевою ознакою).
- Чи створені технічні умови для впровадження накопичувальної системи?
- Справді, для успішного впровадження накопичувальної системи необхідно створити певні умови - економічні і технічні. Як зазначив голова правління Пенсійного фонду України Борис Зайчук, сьогодні економічна ситуація дозволяє починати роботу Накопичувального фонду. Зокрема, мінімальна пенсія відповідає рівню прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, належним чином зростає ВВП, вже з наступного року бюджет Пенсійного фонду буде бездефіцитним. Що ж стосується технічних умов, то на виконання постанови уряду від 14 вересня 2005 року Пенсійний фонд організував відповідну роботу щодо проведення експерименту зі створення автоматизованої системи Накопичувального фонду загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. За словами Бориса Зайчука, розроблено, зокрема, форми подачі страхувальниками звітності до Пенсійного фонду - як до солідарної, так і до накопичувальної системи, програмне забезпечення прийому звітності за цими формами. Розроблено також і безкоштовно передано роботодавцям програмне забезпечення для формування і надання платниками всіх видів звітів до територіальних управлінь Фонду. Таким чином, почато уніфікацію з метою формування всіх видів звітності в Пенсійному фонді з допомогою одного програмного засобу. Від страхувальників Жидачевського і Сокальського районів Львівщини, на базі яких провадиться експеримент, вже здійснюється прийом місячної звітності за новими формами до системи персоніфікованого обліку відомостей Пенсійного фонду. Надана звітність формує вхідну інформацію для автоматизованої системи Накопичувального фонду. Як підкреслив Борис Зайчук, під час експерименту розроблено модель інформаційної взаємодії Пенсійного фонду України як адміністратора Накопичувального фонду з іншими суб'єктами накопичувальної системи. Однак у зв'язку з тим, що в експерименті не використовувалися реальні кошти, таке обмеження не дозволяє повною мірою відпрацювати порядок взаємодії Фонду з іншими суб'єктами накопичувальної системи. Тому, на думку голови правління Пенсійного фонду, доцільно було б функціонально розширити експеримент, долучивши реальні кошти.
- Яким чином можна одержувати прибуток від вкладених у Накопичувальний фонд
коштів?
- Щоб участь в Накопичувальному фонді забезпечила особі істотне підвищення його пенсійних виплат, закумульовані страхові внески необхідно вдало інвестувати, тобто таким чином, щоб одержувати максимальний прибуток з мінімальними ризиками. Це питання також обговорювалося на засіданні Координаційного центру, Член Державної комісії щодо цінних паперів і фондового ринку України Сергій Бірюк повідомив учасникам засідання про інвестиційні перспективи для пенсійних коштів. Найбезпечнішими з точки зору мінімалізації ризиків є внески до банківських депозитів, державних і іпотечних цінних паперів. Україні необхідно вивчити досвід інших країн, які для забезпечення пенсійної реформи спеціально випускали державні цінні папери. Треба також опанувати роботу з іпотечними облігаціями, перші із яких вже дуже скоро потраплять на фондовий ринок країни. Як зазначив С. Бірюк, розробляючи механізми інвестування пенсійних коштів, держава має виходити насамперед із інтересів інвестора, гарантуючи і забезпечуючи максимальний захист його прав. (Цьому, зокрема, сприятиме ухвалення законів "Про систему рейтингування" і "Про акціонерні товариства").
- Які ще питання обговорювалися на засіданні?
- Проект Закону "Про обов'язкову професійну пенсійну систему", який повинен врегулювати питання виплати пенсій за роботу у шкідливих умовах. Хоча, як заявила заступниця міністра праці і соціальної політики, сьогодні, відповідно до рекомендацій Міжнародної організації праці зусилля цивілізованних країн спрямовуються на те, щоб не використовувати роботу людей у шкідливих умовах. Сподіваємося, що свого часу і Україна прийде до цього. В результаті обговорення питань подальшого реформування пенсійної системи в Україні Координаційний центр ухвалив відповідні рішення. Насамперед – про необхідність остаточного доопрацювання і узгодження з усіма зацікавленими сторонами проекту Закону "Про впровадження накопичувальної системи загальобов'язкового державного пенсійного страхування і внесення змін до деяких законодавчих актів України" для подачі його у встановлені терміни на розгляд Кабінету Міністрів. Пенсійний фонд України мусить забезпечити направлення до уряду узагальненого звіту про результати проведення експерименту щодо створення автоматизованої системи Накопичувальної системи фонду і внести пропозиції щодо продовження експериментального дослідження інформаційної взаємодії Пенсійного фонду як адміністратора фонду Накопичувального з іншими суб'єктами обов'язкової накопичувальної системи, зокрема, з юридичними особами, які здійснюватимуть управління пенсійними активами Накопичувального фонду, охороною, органами держнагляду і регулювання, а також щодо інформування громадян про стан пенсійних рахунків.
Відповідні доручення одержали Міністерство фінансів, Фонд держмайна, Держкомісія щодо цінних паперів і фондового ринку із забезпечення можливості оптимального інвестування пенсійних коштів, вдосконалення врахування права власності на цінні папери. Також триватиме робота над подальшим вдосконаленням проекту закону "Про обов'язкову професійну пенсійну систему".
Третій рівень - це добровільна участь громадян в системі недержавного пенсійного забезпечення за допомогою укладання відповідних угод з недержавними пенсійними фондами. Перший і третій рівні вже діють в Україні. Сьогодні досвід їх створення необхідно використати для впровадження другого - накопичувального - рівня. Він, зокрема, передбачає, що страховий внесок працюючих громадян до Пенсійного фонду буде ділитися.Більша його частина далі надходитиме до солідарної пенсійної системи. Менша ж, яка юридично буде вважатися особистою власністю працівника, - до Накопичувального фонду. А далі - інвестуватися у економіку з метою одержання прибутку, який теж буде вважатися власністю працівника. Із коштів, зібраних упродовж трудового життя в Накопичувальному фонді, громадянин одержуватиме виплати, які стануть її додатковою пенсією. У разі її смерті, кошти із Накопичувального фонду переходять до спадкоємців.
- А як це буде закріплено законодавчо?
-На виконання відповідного доручення Кабінету Міністрів України до 1 грудня 2006 року в уряд має надійти законопроект про впровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Тому на засіданні Координаційного центру обговорювалися положення цього законопроекту, умови, необхідні для його успішної реалізації. Як підкреслила заступниця міністра праці і соціальної політики Олена Гаряча, принциповими в законопректі є, наприклад, питання, якого розміру страхові внески необхідно перераховувати до Накопичувального фонду, відразу чи поступово, протягом кількох років, встановлювати граничну його величину. Накопичувальний фонд формуватиметься за рахунок тих коштів, які до нинішнього часу надходять до солідарної пенсійної системи, а отже, з утворенням фонду вона втратить відповідну кількість надходжень. Тому в законопроекті необхідно чітко визначити джерела і механізми компенсації цих втрат, щоб майбутні пенсіонери не формували свої виплати за рахунок пенсіонерів сьогоднішніх.
- Яким має бути розмір страхового внеску до Накопичувального фонду?
- Для того, щоб завдяки участі в Накопичувальному фонді мати істотне доповнення до пенсії із солідарної системи, розмір страхового внеску має бути доволі значним. А оскільки він буде платитися із заробітної платні, необхідно забезпечити відповідне підвищення останньої. Бюджетники зможуть розраховувати на можливості державної скарбниці. Решта ж працівників будуть покладатися на роботодавців, які повинні будуть збільшити фонд оплати праці. В цілому ж, йдеться про необхідність передбачити перерозподіл страхових внесків між роботодавцями і застрахованими особами з урахуванням сплати страхових внесків найманими працівниками до Накопичувального фонду. За інформацією Олени Гарячої, демографічна ситуація в країні складається таким чином (передбачається, що 2010 року навантаження на одного працюючого складатиме 0,9 пенсіонера, а 2015-му - вже 0,93), що незабаром один працюючий в Україні повинен бути за рахунок своїх внесків утримувати одного пенсіонера). Тому накопичувальну систему необхідно впровадити до 1 січня 2009 року. Імовірно, це станеться на рік раніше. Адже, за даними наукових досліджень, Накопичувальний фонд в Україні має почати діяти одночасно з впровадженням єдиного соціального внеску.
Що ж стосується віку громадян, які обов'язково мусять брати участь в накопичувальній системі, то з моменту створення Накопичувального фонду планується, що вік не перевищуватиме 40 років для чоловіків і жінок. Адже особи віком за 40 до часу виходу на пенсію вже просто не встигнуть накопичити кошти, які б дозволили їм одержати істотну добавку до солідарної пенсії. Можливо, цим громадянам буде надано право брати участь в накопичувальній системі на добровільних засадах. (Як вважає Олена Василівна Гаряча, впровадження накопичувальної системи актуалізує сьогодні питання підвищення пенсійного віку для жінок. Зараз вони виходять на пенсію на п'ять років раніше за чоловіків, а отже, у них на стільки ж років менше часу для внесків. Тому за умови однакової зарплати жінки матимуть менший розмір пенсії (а це вже дискримінація за статевою ознакою).
- Чи створені технічні умови для впровадження накопичувальної системи?
- Справді, для успішного впровадження накопичувальної системи необхідно створити певні умови - економічні і технічні. Як зазначив голова правління Пенсійного фонду України Борис Зайчук, сьогодні економічна ситуація дозволяє починати роботу Накопичувального фонду. Зокрема, мінімальна пенсія відповідає рівню прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, належним чином зростає ВВП, вже з наступного року бюджет Пенсійного фонду буде бездефіцитним. Що ж стосується технічних умов, то на виконання постанови уряду від 14 вересня 2005 року Пенсійний фонд організував відповідну роботу щодо проведення експерименту зі створення автоматизованої системи Накопичувального фонду загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. За словами Бориса Зайчука, розроблено, зокрема, форми подачі страхувальниками звітності до Пенсійного фонду - як до солідарної, так і до накопичувальної системи, програмне забезпечення прийому звітності за цими формами. Розроблено також і безкоштовно передано роботодавцям програмне забезпечення для формування і надання платниками всіх видів звітів до територіальних управлінь Фонду. Таким чином, почато уніфікацію з метою формування всіх видів звітності в Пенсійному фонді з допомогою одного програмного засобу. Від страхувальників Жидачевського і Сокальського районів Львівщини, на базі яких провадиться експеримент, вже здійснюється прийом місячної звітності за новими формами до системи персоніфікованого обліку відомостей Пенсійного фонду. Надана звітність формує вхідну інформацію для автоматизованої системи Накопичувального фонду. Як підкреслив Борис Зайчук, під час експерименту розроблено модель інформаційної взаємодії Пенсійного фонду України як адміністратора Накопичувального фонду з іншими суб'єктами накопичувальної системи. Однак у зв'язку з тим, що в експерименті не використовувалися реальні кошти, таке обмеження не дозволяє повною мірою відпрацювати порядок взаємодії Фонду з іншими суб'єктами накопичувальної системи. Тому, на думку голови правління Пенсійного фонду, доцільно було б функціонально розширити експеримент, долучивши реальні кошти.
- Яким чином можна одержувати прибуток від вкладених у Накопичувальний фонд
коштів?
- Щоб участь в Накопичувальному фонді забезпечила особі істотне підвищення його пенсійних виплат, закумульовані страхові внески необхідно вдало інвестувати, тобто таким чином, щоб одержувати максимальний прибуток з мінімальними ризиками. Це питання також обговорювалося на засіданні Координаційного центру, Член Державної комісії щодо цінних паперів і фондового ринку України Сергій Бірюк повідомив учасникам засідання про інвестиційні перспективи для пенсійних коштів. Найбезпечнішими з точки зору мінімалізації ризиків є внески до банківських депозитів, державних і іпотечних цінних паперів. Україні необхідно вивчити досвід інших країн, які для забезпечення пенсійної реформи спеціально випускали державні цінні папери. Треба також опанувати роботу з іпотечними облігаціями, перші із яких вже дуже скоро потраплять на фондовий ринок країни. Як зазначив С. Бірюк, розробляючи механізми інвестування пенсійних коштів, держава має виходити насамперед із інтересів інвестора, гарантуючи і забезпечуючи максимальний захист його прав. (Цьому, зокрема, сприятиме ухвалення законів "Про систему рейтингування" і "Про акціонерні товариства").
- Які ще питання обговорювалися на засіданні?
- Проект Закону "Про обов'язкову професійну пенсійну систему", який повинен врегулювати питання виплати пенсій за роботу у шкідливих умовах. Хоча, як заявила заступниця міністра праці і соціальної політики, сьогодні, відповідно до рекомендацій Міжнародної організації праці зусилля цивілізованних країн спрямовуються на те, щоб не використовувати роботу людей у шкідливих умовах. Сподіваємося, що свого часу і Україна прийде до цього. В результаті обговорення питань подальшого реформування пенсійної системи в Україні Координаційний центр ухвалив відповідні рішення. Насамперед – про необхідність остаточного доопрацювання і узгодження з усіма зацікавленими сторонами проекту Закону "Про впровадження накопичувальної системи загальобов'язкового державного пенсійного страхування і внесення змін до деяких законодавчих актів України" для подачі його у встановлені терміни на розгляд Кабінету Міністрів. Пенсійний фонд України мусить забезпечити направлення до уряду узагальненого звіту про результати проведення експерименту щодо створення автоматизованої системи Накопичувальної системи фонду і внести пропозиції щодо продовження експериментального дослідження інформаційної взаємодії Пенсійного фонду як адміністратора фонду Накопичувального з іншими суб'єктами обов'язкової накопичувальної системи, зокрема, з юридичними особами, які здійснюватимуть управління пенсійними активами Накопичувального фонду, охороною, органами держнагляду і регулювання, а також щодо інформування громадян про стан пенсійних рахунків.
Відповідні доручення одержали Міністерство фінансів, Фонд держмайна, Держкомісія щодо цінних паперів і фондового ринку із забезпечення можливості оптимального інвестування пенсійних коштів, вдосконалення врахування права власності на цінні папери. Також триватиме робота над подальшим вдосконаленням проекту закону "Про обов'язкову професійну пенсійну систему".
23.11.2006