укр рус eng
 


finance.com.ua finance.com.ua

УА АПФ вимагає припинити зниження пенсійних накопичень учасників НПФ та застосовувати норми Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування ПДВ діяльності з недержавного пенсійного забезпечення


Українська асоціація адміністраторів пенсійних фондів (надалі - УА АПФ) звернулась до Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з проханням забезпечити застосування органами ДФС норм Податкового кодексу щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість діяльності НПФ, відповідно до змісту діяльності НПФ та вимог Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення».

Так, у своєму листі, УА АПФ підкреслює, що органи ДФС під час перевірок діяльності недержавних пенсійних фондів не застосовують п. 196.1.3. ст. 196 Податкового кодексу України, яким встановлено, що надання послуг з недержавного пенсійного забезпечення не є об’єктом оподаткування податком на додану вартість, до інвестиційної діяльності НПФ, зокрема до діяльності з купівлі/продажу нерухомості.

 УА АПФ наголошує, що така практика є неприпустимою, оскільки згідно ст. 1. та п. 2 ст. 6 Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення» недержавне пенсійне забезпечення, в тому числі, управління активами, є для пенсійних фондів виключним видом діяльності, спрямованим на збереження та примноження пенсійних накопичень людей. Тому інвестування, в тому числі, але не виключно, купівля, продаж активів, надання активів в оренду з метою отримання доходу на користь учасників недержавних пенсійних фондів (в тому числі це стосується і нерухомості) – це діяльність з недержавного пенсійного забезпечення, яка не оподатковується податком на додану вартість згідно п. 196.1.3. ст. 196 Податкового кодексу України.

Таким чином, якщо існують випадки реєстрації НПФ як платника податку на додану вартість та фактична сплата НПФами податку на додану вартість з вартості продажу об’єктів нерухомості, то така практика суперечить вимогам Податкового кодексу України, Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення», а головне – призводить до незаконного зменшення пенсійних накопичень майбутніх пенсіонерів.

Система пенсійних накопичень побудована в Україні за принципом «оподаткування на виході» для стимулювання розвитку цієї системи, для зменшення навантаження з соціальних виплат на солідарну систему, на Пенсійний фонд України та державний бюджет. Тобто, оподаткування всього процесу пенсійного накопичення передбачено таким чином:

-       від оподаткування звільняються вкладники при здійсненні внесків до НПФ (стимулювання внесків),

-       від оподаткування звільняються інвестиції НПФ (стимулювання інвестицій та підвищення прибутковості пенсійних накопичень, захист від знецінення),

-       оподатковуються пенсійні виплати людям з НПФ (тобто доход, який отримує кінцевий вигодонабувач).

Оподаткування інвестицій НПФ податком на додану вартість, всупереч нормам Податковго кодексу та Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення» ламає цю систему мотивацій, знижує доходність пенсійних накопичень для людей та обсяг інвестиційного ресурсу для економіки країни.

Необхідність невідкладного вирішення цього питання набуває особливого значення напередодні запровадження другого рівня пенсійної системи України, адже обтяження майбутніх пенсій на самому початку накопичення додатковим, не передбаченим законодавством оподаткуванням підриває довіру до накопичувального пенсійного забезпечення взагалі, як добровільного, так і обов’язкового.

Повний текст листа УА АПФ можна подивитись за посиланням
 



© 2008 Всеукраїнський адміністратор пенсійних фондів.